تاریخ درج خبر : 1401/7/9

ب ام و XM، قوی ترین محصول باواریایی ها معرفی شد.

اواخر سال گذشته بود که کمپانی ب‌ام‌و کانسپت XM را برای نخستین‌بار به نمایش درآورد. اما اکنون شاهد معرفی رسمی نسخه تولیدی این محصول هستیم که تفاوت چندانی با نمونه مفهومی آن ندارد. این یعنی کمپانی ب ام و بار دیگر نشان داد که هیچ حد و مرزی برای ساختارشکنی نمی‌شناسد. ب‌ام‌و XM اولین محصول اختصاصی دپارتمان M از زمان سوپرکار M1 است که تولیدش در سال ۱۹۸۱ متوقف شد و همچنین اولین خودرو با پرفورمنس بالا با پیشرانه هیبریدی نیز به شمار می‌رود.

شنیده‌ها حاکی از آن است ب ام و XM تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ به خطوط تولید کمپانی آلمانی خواهد رسید. این خودرو قرار است در کارخانه ب‌ام‌و در کارولینای جنوبی به تولید برسد و با قیمت ۱۵۹ هزار دلار راهی بازار خواهد شد. این رقم در نسخه قوی‌تر Label Red به ۱۸۵ هزار دلار می‌رسد.

بی ام و XM بی ام و XM

در ابتدا به سراغ نیروگاه عظیم نهفته درون سینه این خودرو می‌رویم. جایی که به صورت استاندارد به نمونه جدید پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 تویین توربوی ب‌‌ام‌و به همراه سیستم هیبرید خفیف مجهز شده است. پیشرانه بنزینی به‌ تنهایی ۴۸۳ اسب‌بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و یک موتور الکتریکی هم پیشرانه بنزینی را همراهی می‌کند که به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک خودرو نصب شده است و ۱۹۴ اسب‌بخار و ۲۸۰ نیوتن متر قدرت دارد. این ترکیب مجموعا ۶۴۴ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و روانه هر چهارچرخ خودرو می‌کند.

بی ام و XM بی ام و XM

گفتنی است BMW XM به لطف نیروی تولید شده توسط پیشرانه هیبریدی، قابلیت رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر را تنها در 4.3 ثانیه دارد. این در حالی است که حداکثر سرعت آن نیز به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. گفتنی است در صورت سفارش پکیج M Driver، این محدودیت به 270 کیلومتر بر ساعت ارتقا پیدا می‌کند. شایان ذکر است ب‌ام‌و XM نخستین محصول باواریاست که به سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب مجهز است.

بی ام و XM بی ام و XM

نیروی موردنیاز موتور الکتریکی XM از پکیج باتری لیتیوم یونی 25.7 کیلووات ساعتی تامین می‌شود که با یکبار شارژ کامل طبق استانداردهای EPA آمریکا امکان پیمودن مسافت 50 کیلومتر و طبق استانداردهای WLTP اروپا حدود 85 کیلومتر را به صورت تمام الکتریکی با حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت می‌پیماید. اما علاوه‌بر این نسخه، ب‌ام‌و تابستان آینده نسخه‌ای قوی‌تر و سریع‌تر از XM را هم با نام Label Red ارائه خواهد کرد که ۷۴۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت. این اولین محصول از سری مدل‌های لیبل ب‌ام‌و خواهد بود و قوای محرکه آن مشابه چیزی است که در نسل آینده M5 خواهیم دید.

بی ام و XM بی ام و XM

ظاهری مدرن، پویا و جذاب

ب ام و XM دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۵۱۱۰، ۲۰۰۵ و ۱۷۵۵ میلی متر است و فاصله محوری آن هم عدد قابل توجه ۳۱۰۵ میلی متر اعلام شده است. در نمای جلوی این محصول نخستین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، جلوپنجره بزرگ هشت ضلعی و چراغ‌های باریک دوتکه‌ای است که در طرفین آن خودنمایی می‌کنند.

همچنین در نمای عقب نیز به مانند طرح مفهومی قبلی، چهار خروجی اگزوز شش ضلعی در طرفین سپر به صورت عمودی تعبیه شده است که در کنار دیفیوزر بزرگ و حجیم با خطوط طلایی، بسیار جلب توجه می‌کنند. همچنین چراغ‌های عقب با طرح نواری که نسبت به نمونه مفهومی کمی تلطیف شده و از خطوط ملایم‌تری برخوردار است، چهره‌ای جذاب و خشن را پدید آورده است. در سایر بخش‌های بدنه نیز خطوط حجیم و تند و تیز بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کنند.

بی ام و XM بی ام و XM

طراحی فضای داخل کابین

با نگاهی به فضای داخل کابین XM، با طرحی جدید و البته آشنا روبه‌رو می‌شویم که به دور از اتفاقات عجیب موجود در نسخه مفهومی است. طراحی کلی کنسول میانی و نمایشگرها شباهت زیادی با نمونه موجود در نسخه‌های جدید و فیس‌لیفت دارد. همچنین جدیدترین نسخه سیستم اطلاعات-سرگرمی بی ام و موسوم به iDrive 8 نیز در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. باواریایی‌ها با استفاده از چرم مرینو و چرم ناپا، تودوزی دورنگی را ارائه کرده‌اند که حال هوای تازه و لوکس‌تری به کابین خودرو بخشیده است. همچنین روی سقف خودرو هم تعداد صد LED کار شده که بر اساس حالت رانندگی، نورپردازی‌های مختلفی را ارائه می‌کنند.

بی ام و XM

منبع