تاریخ درج خبر : 1401/5/29

آزمایش مفهومی BMW M GmbH برای مدل های تمام الکتریکی

اولین آزمایش رانندگی با نمونه اولیه برای سیستم‌های کنترل دینامیک رانندگی و تنظیمات شاسی نوآورانه آغاز می‌شود. چهار موتور الکتریکی و یک سیستم کنترل دینامیک رانندگی یکپارچه، تجربه رانندگی بسیار احساسی را در خودروهای اسپرت با کارایی بالا در آینده فراهم می‌کند.

 

شرکت BMW M GmbH فصل بعدی را با تحول خود به سمت قوای الکتریکی آغاز می کند. با اولین تست درایوهای به اصطلاح خودروی آزمایشی مفهومی برای سیستم‌های نوآورانه کنترل دینامیک رانندگی و تنظیمات شاسی، یک تیم چند رشته‌ای از توسعه‌دهندگان اکنون در حال آزمایش راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طراحی‌شده برای خودروهای کاملا الکتریکی آینده هستند. آزمایش مفهومی بر روی یک سیستم چهار چرخ متحرک متشکل از چهار موتور الکتریکی و یک سیستم کنترل دینامیک رانندگی یکپارچه تمرکز دارد که در کنار هم سطح بی‌سابقه‌ای از عملکرد و تجربه را ارائه می‌کنند.

با مفهوم کاملا جدید رانندگی، BMW M GmbH بر تخصص خود در توسعه توانایی در انتقال ماهیت حرف M به دنیای بدون آلایندگی تاکید می کند. سیستم محرک کاملا الکتریکی با سیستم‌های کنترل نوآورانه ترکیب شده است تا ترکیبی از پویایی، چابکی و دقت را که مشخصه خودروهای BMW M در یک خودروی اسپرت با عملکرد بالا است، دوباره تعریف کند.

این خودروها بر پایه مدل i4 M50 تولید شده‌اند اما از چهار پیشرانه الکتریکی، سیستم کنترل دینامیک سواری جدید و تنظیمات شاسی متفاوت سود می‌برند. اگرچه محصولات پرفورمنس و الکتریکی ب‌ام‌و همچون i4 M50 و  iX M60قبلا تولید شده‌اند i7 M70 نیز در سال ۲۰۲۳ پدیدار خواهد شد اما فعلا یک خودروی الکتریکی تمام‌عیار از ب‌ام‌و M را ندیده‌ایم. این موضوع در آینده تغییر خواهد کرد و بازوی پرفورمنس باواریا خود را به بهترین شکل ممکن آماده عصر خودروهای الکتریکی خواهد نمود. این شرکت به دنبال حفظ تجربه رانندگی احساسی و عاطفی در آینده‌ای بدون آلایندگی است.

اولین خودروی تست ب‌ام‌و M بر پایه i4 M50 شکل گرفته اما از برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد سود می‌برد. از آنجا که نمای جلوی این خودرو فاقد پوشش استتاری بدنه است، می‌توان دریافت که از ظاهری شبیه به M3 و M4  درون‌سوز با بدنه پهن‌تر و پوشش بدنه مخصوصی سود می‌برد. کابین این پروتوتایپ نیز کاملا دستخوش تغییر شده و تکنولوژی‌های بکار رفته در آن باعث شده‌اند این خودرو شبیه یک آزمایشگاه سیار به نظر برسد.

اما اصلی‌ترین تغییرات به زیر پوست این خودرو اختصاص یافته است. جایی که چهار پیشرانه الکتریکی با سیستم کنترل دینامیک رانندگی یکپارچه درنظر گرفته شده است. از همین رو سیستم چهار چرخ متحرک کاملا جدیدی درنظر گرفته شده استکه برای هر چرخ واحد کنترل مرکزی به صورت مستقل کنترل می‌شود. با الهام‌گیری از سیستم تعلیق مدل‌های M3 و M4 نیز استحکام پیچشی بالاتری ایجاد شده است.

BMW M GmbH تاکنون اشاره‌ای به توان خروجی این چهار پیشرانه الکتریکی نداشته است. اما از آنجایی که ژرمن‌‌ها پیرامون سطح بی‌سابقه‌ای از عملکرد صحبت می‌کنند، انتظار می‌رود اعداد خروجی بسیار شگفت‌انگیز باشند. در همین راستا مدیر توسعه BMW M می‌گوید: « الکتریکی سازی سطح کاملا جدیدی از آزادی را برای ارائه دینامیک خاص محصولات M ایجاد کرده است؛ و ما می‌توانیم این پتانسیل را مشاهده کنیم. به همین خاطر محصولات اسپرت و پرفورمنس ما همچنان ترکیب بی‌مثال از دینامیک، چابکی و دقت را در آینده‌ای بدون آلایندگی ارائه خواهند کرد.»

هنوز مشخص نیست که نمونه پروتوتایپ مجهز به چهار پیشرانه الکتریکی به مرحله تولید برسد یا نه، اما آنچه که انتظار می‌رود این است که تکنولوژی منحصربه‌فرد به کار رفته در آن به زودی در محصولات جدید ب‌ام‌و مشاهده خواهد شد. باواریایی‌ها اعلام کرده‌اند به زودی نسخه تولید XM با قوای محرکه 8 سیلندر پلاگین هیبرید راهی بازار خواهد شد.

 

منبع