تاریخ درج خبر : 1400/2/4

گفتگو با سیامک شاهسواری، مدیرعامل جدید شرکت پرشیا خودرو

"برای ارتقاء و توسعه برند پرشیا خودرو تلاش خواهیم کرد"

در مدت زمان 16 سالی که از فعالیت شرکت پرشیا خودرو می‌گذرد، مجموعه مدیریتی این شرکت همواره در تلاش برای بهبود روند فعالیت‌ها و افزایش سطح بهره‌وری و همچنین ارتقاء کیفی و کمی عملکرد خود بوده و در این مسیر، بنا به سیاست‌های کلان و برای رسیدن به اهداف تعیین شده، شاهد تغییراتی در پرشیا خودرو بوده‎ایم. گذر زمان نشان داده که برآیند تغییرات در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود و به حضور پرشیا خودرو در جایگاه فعلی به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های صنعت خودرو کمک به سزایی کرده است.

 

جناب شاهسواری در ابتدا انتصاب جنابعالی را به سمت مدیرعاملی شرکت پرشیا خودرو، تبریک می‌گوییم. در ابتدا مختصری از سوابق کاری خود بگویید.

با سلام. در ابتدا اجازه بدهید که سال نو را خدمت همه عزیزان تبریک عرض کنم، سالی پربار و سرشار از موفقیت را برای مردم کشور عزیزمان ایران آرزو دارم. سیامک شاهسواری هستم متولد 1349، فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع و مدیریت اجرایی MBA. دوره‌های متعددی را در حوزه‌های مدیریت، مدیریت نوین و زنجیره تامین، برنامه‌ریزی استراتژیک، استانداردهای مدیریت کیفیت و مدیریت بازرگانی در ایران و خارج از کشور گذرانده‌ام. از زمان دانشجویی کارهای متنوعی انجام دادم، اما شروع کار با هرتل آلمان، حضور در چندین پروژه ارتقاء و نهایتا کسب رتبه اول پروژه‌های ارتقای ساپکو در سال هفتاد و شش، آغاز فعالیت حرفه‌ای من بود. بعد از تاسیس شرکت شتاب‌کار از سطح کارشناسی تا مدیریت کیفیت و تامین این مجموعه را به‌عهده داشتم.

سپس درحدود ده سال در ساپکو در پروژه‌های متنوعی فعالیت داشتیم، از برنامه‌ریزی و مشاوره راه‌اندازی خطوط تولید تا فروش، خدمات پس از فروش و توسعه بازار افترمارکت. همچنین مدتی نیز به عنوان دبیر ستاد عالی خدمات پس ‌از فروش ایران‌خودرو فعالیت داشتم. بعد از آن چندسالی را در ایران حضور نداشتم که در این مدت در صنایع مختلف و High-tech خصوصا در زمینه تولید موتورهای هیدروژنی خودرو مشغول به کار بودم. درسال‌های اخیر عمده فعالیت‌های من در بخش خصوصی و دولتی درحوزه بازرگانی بوده و در سمت‌های مدیریت، معاونت و مشاوره شرکت‌های تولیدی و بازرگانی فعالیت داشتم. آخرین سمت من قبل از حضورم در گروه موفق فرزانگان فارس نیکو، معاونت بازرگانی شرکت آسیا ناما، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن CNG بوده است. در این گروه نیز ابتدا بعنوان عضو و رئیس هیات مدیره شرکت امید آرکا شروع بکار کردم و نهایتا در هفته آخر اسفندماه 1399 بنا به صلاحدید مدیریت محترم مجموعه، به سمت مدیریت عامل شرکت پرشیا خودرو منصوب شدم.

 

حضور و شروع کار شما در سمت مدیرعامل پرشیا خودرو تقریبا همزمان شد با شروع سال جدید، این شروع را چگونه می‌بینید و نظرتان در مورد پرشیا خودرو چیست؟

پرشیا خودرو برند معتبر و نام آشنا است که در کشور ما فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان بزرگ جهان، ب‌ام‌و و مینی را بر عهده دارد. مهم است که این تلاقی را با یک بهار جدید و فصل جدیدی از برنامه‌ریزی و مدیریت در پرشیا خودرو آغاز کنیم. در سال جدید در حقیقت یک تفاوت اساسی با سال‌های قبل داریم و آن هم توسعه بیشتر و نتیجه محوری پرشیا خودرو در حوزه‌های مدیریت، تولید و کسب ‌و کارهای جدید است. همچنین ورود به پروژه‌هایی که شاید در حال حاضر یک بلندپروازی محسوب شود لیکن اعتقاد داریم این پروژه‌ها را اجرایی نماییم و نام و برند پرشیا را آنچنان‌ که بوده حفظ کنیم و ارتقاء بخشیم. اجازه دهید یک قدردانی هم داشته باشم از مدیرانی که قبل از اینجانب، در این شرکت حضور داشته و کاشته‌اند تا ما برداشت کنیم و ما هم قطعا خواهیم کاشت تا دیگران برداشت کنند.

 

با توجه به اینکه پرشیا خودرو به عنوان شرکت ارائه دهنده خدمات فروش و پس از فروش خودروهای ب‌ام‌و و مینی شناخته می‌شود، برنامه شما برای بخش فروش خودرو در سال 1400 به چه صورت خواهد بود؟

ما بحث فروش خودرو را در سه بخش مجزا پیش خواهیم برد؛ در بخش اول، خودروهای کارکرده پس از کارشناسی و بازدید فنی و رفع ایرادات احتمالی مطابق با استاندارد BMW و تایید اصالت مدارک خودرو با گارانتی پرشیا به‌ صورت نقدی و اعتباری به فروش می‌رسد. حتما می‌دانید که در حال حاضر پرشیا خودرو بزرگترین توان فروش اعتباری و لیزینگ را در کشور دارد. در بخش دوم خودروهای کلاسیک را با استاندارد بالا و حتی به‌صورت سفارشی بازسازی و آماده فروش خواهیم کرد. ارائه خودروهای کلاسیک با گارانتی و خدمات پس از فروش قطعا نظر هواداران این خودروهای خاطره انگیز و زیبا را جلب خواهد نمود. در بخش سوم خودروهای جدیدی را به سبد فروش اضافه خواهیم کرد که در آینده نزدیک اخبار خوشی را در این مورد خواهید شنید.

 

در مورد برنامه بخش خدمات پس از فروش شرکت پرشیا خودرو و برای سال جدید توضیح دهید.

بخش خدمات پس‌ از فروش شرکت پرشیا خودرو از گذشته بسیار توانمند حضور داشته و خدمات خوبی را به مجموعه مشتریانش ارائه داده است. اما در شرایط کنونی و با توجه به محدودیت‌های کرونا، به‌منظور ارائه بهترین خدمات به شهرهای دور و نزدیک، به ‌دنبال آن هستیم که از طریق راه‌های ارتباطی غیر حضوری مثل پیامک، تلفن، وبسایت و شبکه‌های اجتماعی با مشتریان در ارتباط باشیم، نیازهایشان را دریافت و در اسرع وقت پاسخ مناسب بدهیم. در همین راستا درحال توسعه ساختار بخش امداد خودرو پرشیا خودرو هستیم و این ساختار به‌زودی در حد یک سازمان توسعه پیدا خواهد کرد و پاسخگوی بخش زیادی از نیازهای مشتریان، در محل زندگی یا کار این عزیزان خواهد بود.

 

با توجه به سیاست ایجاد و پیشبرد کسب و کار‌های جدید، وضعیت این کسب و کارها در سال جدید چگونه خواهد بود؟

کسب و کار‌های جدیدی که تاکنون ایجاد شده درحقیقت نهال‌های جوانی هستند که کاشته شده‌اند و آنچه که در ادامه انجام خواهیم داد این‌ است که این نهال‌ها را تبدیل به باغ و بوستانی کنیم که بتوانند سبد محصولات و خدمات پرشیا خودرو را توسعه دهند. در تمامی حوزه‌هایی که مربوط به خودرو است فعالیت و پروژه تعریف خواهیم کرد. اجازه دهید در همین جا از تمامی پژوهشگران و متخصصین که در این حوزه‌ها ایده‌های نو و ارزشمندی دارند دعوت به همکاری کنم، این عزیزان به ویژه در زمینه تولید محصولات High-tech الکتریکی و الکترونیکی خودرو، روی چتر حمایتی ما می‌توانند حساب ویژه‌ای باز کنند. این وعده را می‌دهم که تا یکی دو سال آینده چند شرکت دیگر از دل پرشیا خودرو متولد شوند و سازمان‌ موفقی از استارت‌آپ‌ها خواهیم داشت. سیستم منحصر بفرد هیات عاملی و مدیریت کسب و کارهای این‌ شرکت نیز با نظر اساتید فن، به‌عنوان یک زنجیره‌ به ‌هم ‌پیوسته ارزش در حوزه کسب و کار، مدون و معرفی خواهد شد.

 

سخن پایانی و اگر نکته‌ای باقی مانده است بفرمایید.

هدف مهم من این است که این سازمان بتواند با تمامی محدودیت‌ها و مشکلاتی که در فضای بیرونی کسب‌ وکار وجود دارد با یک انرژی و سینرژی درون سازمانی برای فائق آمدن بر مشکلات، در حوزه تولید نیز همانند فروش و خدمات موفقیت چشمگیری کسب کند. اگر بخواهم رویکردهای کلی پرشیا خودرو را در سال جدید دسته‌بندی کنم مورد اول توسعه مشتری ‌مداری و بازاریابی با رویکرد جدید خواهد بود. رویکرد دوم تداوم و تسریع حرکت پرشیا خودرو در عرصه تولید خودرو و محصولات مرتبط است. توسعه نفوذ، تولید و صادرات در مناطق آزاد تجاری، افزایش سهم کسب ‌وکارهای جدید در سبد درآمدی شرکت و بهبود مستمر فرآیندها مطابق شرایط روز نیز از دیگر رویکردهای قابل بیان است.

اجازه دهید عرایضم را با این جمله معروف به پایان ببرم که "بهترین راه پیش‌بینی آینده، ساختن آن است". منتظر نخواهیم ماند تا ببینیم آینده به چه سویی می‌رود. بهترینِ خود خواهیم بود تا بهترین آینده خودمان را در پرشیا خودرو بسازیم.